• Marta Mazur

Dieta AIP - protokół autoimmunologiczny (zasady, dla kogo, czas trwania)

Updated: Apr 5, 2021

Jeśli zmagasz się z chorobą autoimmunologiczną i nie chcesz, żeby Twój stan zdrowia się pogarszał, nie lubisz leków lub wierzysz, że musi być inne rozwiązanie – dieta AIP może być dla Ciebie. Zawsze mówię, że warto spróbować.


W dzisiejszych czasach choroby autoimmunologiczne występują znacznie częściej niż kiedyś. Nie jest do końca znany powód ich powstawania, ale nasza dieta, przetworzona żywność, duże ilości cukru i źle zbilansowane posiłki na pewno nie pomagają w ich powstrzymaniu. Coraz więcej osób słyszy diagnozę – choroba autoimmunologiczna, leki do końca życia, nie da się nic z tym zrobić. Bardzo często są to osoby przed 30 rokiem życia. Z pomocą przychodzi protokół autoimmunologiczny (autoimmunologiczne paleo). Jest to dieta, która ma na celu działać antyzapalnie na nasz organizm, odpowiednio go odżywić oraz uszczelnić nasze jelita, ponieważ znajduje się w nich aż 80% odporności! Stosując dietę AIP mamy szansę na cofnięcie lub remisję choroby. Znajdując produkty, które nam szkodzą i unikanie ich, daje szansę na normalne życie, bez objawów choroby.


Dlaczego jelita są takie ważne i zespół nieszczelnego jelita

Jelita odgrywają bardzo ważną rolę w chorobach autoimmunologicznych. Według badań[1] zespół nieszczelnego jelita ma wpływ na powstawanie chorób autoimmunologicznych, a według badań dr Alessia Fasana, każda osoba z chorobą autoimmunologiczną ma nieszczelne jelita. Obecnie bardzo dużo osób zmaga się z problemami gastrycznymi, takimi jak: wzdęcia, gazy, odbijanie, zaparcia, biegunki czy ból brzucha. Coraz częściej występuje SIBO i IBS, które mogą powodować nieszczelność jelita. Przy zespole nieszczelnego jelita ścisłe bariery jelitowe ”rozluźniają się” przez co do krwioobiegu mogą przedostać się substancje, które normalnie nie powinny zostać przepuszczone przez nasz organizm. Taka sytuacja będzie powodować odpowiedź układu odpornościowego, co może doprowadzić do powstania stanu zapalnego. Dlatego ważne jest stosowanie odpowiedniej diety, która ułatwi jelitom regeneracje.


Dla kogo jest AIP?


Dla osób cierpiących na choroby o podłożu autoimmunologicznym, do których zaliczamy m.in.:

  • Hashimoto;

  • choroba Gravesa-Basedowa;

  • reumatoidalne zapalenie stawów (RZS);

  • stwardnienie rozsiane (SM) ;

  • celiakia;

  • toczeń – różne odmiany (SLE);

  • wrzodziejące zapalenie jelita grubego (WZJG);

  • choroba Leśniowskiego-Crohna;

  • miastenia;

  • zespół Sjögrena (SS);

  • twardzina;

  • łysienie plackowate;

  • łuszczyca

  • cukrzyca typ 1

Produkty zalecane

1. Warzywa: wszystkie warzywa z wyłączeniem warzyw strączkowych (ciecierzyca, soczewica, groch, fasola, bób i inne produkty wykonane z tych warzyw np. tofu, humus itp.) oraz warzywa psiankowate (pomidor, papryka, ziemniaki i bakłażany).

2. Owoce: wszystkie owoce z wyłączeniem jagód goji

3. Mięso: każdy rodzaj mięsa jest dozwolony, ale warto sięgać po mięso ze sprawdzonego źródła i unikać mięsa sklepowego

4. Ryby i owoce morza: wszystkie są dozwolone, ale również należy zwrócić uwagę na ich jakość

5. Tłuszcze: dozwolone są oliwa z oliwek, olej z awokado, olej kokosowy, smalec. Tłuszcze jak np. olej rzepakowy, margaryna, olej słonecznikowy, olej lniany (chociaż jest bardzo dobrym źródłem omega 3 i potem warto go wprowadzić) i inne powinny być wykluczone

6. Węglowodany: bataty, platany, yam, taro i orzechy tygrysie (czyli migdały ziemne lub chuffa) oraz kasztany jadalne

7. Napoje: woda, soki owocowe, smoothie, mleka roślinne, herbaty ziołowe i owocowe, dozwolone niektóre zamienniki kawy

8. Przyprawy: dozwolone są wszystkie przyprawy (nawet zalecane, warto używać ziół) z wyłączeniem pierprzu, chilli, papryki, czarnuszki, nasion konopi, kminku, kopru, kozieradki, gałki muszkatołowej, nasion kolendry i kardamonu, jałowiec, anyż, wasabi, kakao

9. Miód jest dozwolony w rozsądnych ilościach, ale najlepiej wyeliminować go w pierwszym miesiącu w celu ustabilizowania poziomu cukru we krwi


Produkty wykluczone


1. Jajka: wszystkie jajka są wykluczone (kurze, przepiórcze, strusie itp.)

2. Nabiał: wykluczamy nabiał krowi, owczy, kozi i inne odzwierzęce

3. Zboża: zboża glutenowe, bezglutenowe i pseudozboża, czyli na czas protokołu odstawiamy tak naprawdę wszystkie zboża takie jak: pszenica, żyto, orkisz, jęczmień. Nie można również jeść kasz, ryżu, kukurydzy, quinoa, owsa, proso i żadnych produktów, w których znajdują się wymienione zboża.

4. Orzechy: wszystkie orzechy są wykluczone z wyłączeniem kokosa (kokos będzie pewnie jednym z częściej używanych produktów, daje pełno możliwości, możemy używać mąki, mleka, pasty, jogurtu koksowego itp.)

5. Cukier: biały, brązowy, syrop kukurydziany, glukozowo-fruktozowy, ksylitol, erytrytol i inne słodziki

6. Kawa i herbata: herbaty czarna, zielona, czerwona, biała


Jak długo należy stosować dietę AIP?


Faza eliminacyjna powinna trwać od miesiąca do trzech miesięcy, czasem niektóre osoby potrzebują aż 6 miesięcy na zauważenie zadowalających efektów. Należy w tym czasie obserwować swój organizm. Jeśli objawy ustąpią można zacząć wprowadzanie produktów w odpowiedniej kolejności. Trzeba być przy tym cierpliwym, ponieważ można wprowadzać jeden produkt na 3-4 dni. Jeśli nie powrócą wcześniejsze objawy można wprowadzać kolejne produkty. Jeśli objawy powrócą to z znowu rezygnujemy z tego produktu na jakiś czas i po ustaniu objawów próbujemy wprowadzić go jeszcze raz. Może być tak, że jakiś produkt po prostu nam nie służy. Wtedy otrzymujemy cenną informację od organizmu i staramy się go unikać przez dłuższy czas. Dużym ułatwieniem będzie prowadzenie dzienniczka żywieniowego.


Czy warto przejść na AIP?


Samemu trzeba odpowiedzieć na to pytanie. Jak dla mnie warto. Choruję na WZJG i od początku diagnozy nie jem glutenu, laktozy i cukru. Po odstawieniu tych produktów poczułam się dużo lepiej, ale nadal nie było idealnie. Dopiero przejście na AIP pozwoliło mi zobaczyć, że jest szansa na pozbycie się uporczywych objawów i dało nadzieję na życie bez oznak choroby. Czasami mam momenty zwątpienia, ale jest to tylko chwilowe. Byłam już w pierwszej fazie wprowadzania produktów, zaczęłam od żółtka jaja, które tak negatywnie na mnie wpłynęło, że spowodowało nawrót objawów na 5 tygodni, dlatego znowu wróciłam do fazy eliminacji. Przede mną jeszcze długa droga, ale wierzę, że się uda. Trzymajcie za mnie kciuki, ja trzymam za Was!



[1] https://www.panstwoispoleczenstwo.pl/numery/2017-4/panstwo-i-spoleczenstwo-2017-nr4-drag-4.pdf

22 views0 comments